Siirry sisältöön
Hoitajapulaan lääkkeitä Sarastia Rekry

Siun Sote ja Sarastia Rekry uudistivat sijaispalvelun keskellä koronaoloja – ja hyvin on mennyt

Siun sote teki talvella 2020 päätöksen sijaispalveluiden ulkoistamisesta kuntien omistamalle Sarastia Rekrylle. Sopimuskauden alku merkittiin kalenteriin maaliskuun puoliväliin. Kukaan ei voinut tammikuussa arvata, että koronaepidemia muuttaisi terveydenhuollon ja sotepalveluiden olosuhteet muutamassa viikossa.

Siun soten henkilöstöjohtaja Johanna Bjerregård Madsen kertoo, että kun tilanteen ainutlaatuisuus kävi selväksi, hän hetken harkitsi voiko sijaispalvelu-uudistusta vetää läpi poikkeusoloissa. Työhön kuitenkin lähdettiin rohkeasti, ja hyvin on sujunut. Siun sote on siirtynyt Sarastia Rekryn sijaispalveluun kolmessa vaiheessa – Joensuu ja Kontiolahti aloittivat 16.3., eteläiset ja pohjoiset kunnat eli Rääkkylä, Tohmajärvi, Kitee ja Ilomantsi sekä Nurmes, Juuka ja Lieksa 6.4., ja läntiset kunnat eli Polvijärvi, Outokumpu, Heinävesi ja Liperi 27.4.

Kuluneen kuukauden aikana Sarastia Rekry on haastatellut yli tuhat sijaistyöntekijää etäyhteyksien välityksellä. Näin tiedot kaikkien pätevyyksistä ja työssä tarvittavista luvista sekä työsuhteeseen tarvittavat henkilökohtaiset tiedot ovat ajan tasalla.

Siun sote on tehnyt sijaisrekrytointia vuosien ajan itse, ja jatkaa pitkäaikaisten sijaisten ja ensihoitajien hankkimista.

Oman sijaisvälityksen johdosta meillä on ollut laaja varahenkilöstö, joten lähtökohdat ovat hyvät. Valmisteluaikaa jäi vähän, mutta Sarastia Rekryn valmiilla konseptilla käyntiinlähtö on sujunut mallikkaasti, Johanna Bjerregård Madsen sanoo.

Siun sote asetti kahdenlaisia tavoitteita uudistukselle. Taloudellisella puolella pyritään viiden henkilötyövuoden säästämiseen samalla, kun sijaispalvelua muutetaan nuorta polvea kiinnostavaksi.

Tähän mennessä nähdyn perusteella tiedämme, että ulkoistettu sijaispalvelu tuo halutut säästöt oman sijaispalveluidemme hallinnoinnista. Sijaisia olemme saaneet riittävästi. Olemme lisäksi havainneet, että sijaispoolimme kasvaa. Nuorempaa väkeä miellyttää Sarastia Rekryn digitalisoitu ja työntekijälähtöisesti muotoiltu prosessi sekä nopea palkanmaksu. ”Palkka joka perjantai” -ajattelu motivoi ottamaan töitä vastaan, Bjerregård Madsen toteaa.

Poikkeusoloissa henkilöstön sairauspoissaolot ovat vähentyneet

Koronakriisi muutti asetelmia sillä tavalla, että henkilöstön sairauspoissaolot ovat vähentyneet. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että kevään influenssa ei ole aiheuttanut sairauspoissaoloja tavalliseen tapaan. Lisäksi osassa palveluitamme toiminta on hiljaisempaa, kun ei-kriittisiä toimenpiteitä on siirretty myöhemmäksi.

Poikkeustilanteessa organisaatio myös näyttää sisäisen vahvuutensa ja olemme ylpeitä siitä. Epidemiatilanne saattaa muuttua, mutta saimme joka tapauksessa aikaa sopeutua poikkeusoloihin. Myös sijaispalvelun käynnistämiselle tämä tarkoitti pehmeää laskua. Kesää kohti mentäessä ja lomakaudenkin alkaessa sijaistarve kasvaa, mutta me olemme valmiina.

Siun sote muutti koronakriisin takia oppilaitosyhteistyötään. Opiskelijoiden harjoittelujaksot keskeytettiin, ja heille tarjottiin määräaikaisia työsopimuksia, joten he voivat työskennellä osaamistaan vastaavissa tehtävissä. Työ on monipuolista ja sijoittuu laajan maakunnan useisiin palveluyksiköihin.

Vaihtelevat työyhteisöt tarjoavat nuorille mainioita oppimismahdollisuuksia. Esimerkiksi Nurmeksessa ja Lieksassa ollaan melkein aluesairaalaolosuhteissa. Opiskelijat saavat työkuukausistaan opintopisteitä, joten valmistumistakin tämä tukee, Johanna Bjerregård Madsen sanoo.

Sijaiset ovat strateginen voimavara terveydenhuollon palveluille

Sijaisten käyttö on välttämätöntä, jotta terveydenhuolto pystyy vastaamaan vaihtelevaan hoitotarpeeseen. Koronariskiä pyritään vähentämään johdonmukaisella toiminnalla.

Annamme tilauksia tekeville esimiehille ohjeistusta sijaisten turvallisesta käytöstä. Pyrimme vakioimaan työyhteisöt eli sijaiset käyvät pääsääntöisesti samoissa työpaikoissa, kertoo toimitusjohtaja Jaana Jantola Sarastia Rekrystä.

Sarastia Rekry toimii jo kymmenessä maakunnassa. Sijaispalveluiden käyttöönotto muuttuu koko ajan sujuvammaksi – konsepti toimii ja digitaalinen varauskanava on helppo käyttää. Reippaita opiskelijoita on paljon, samoin muilta aloilta tulee paluumuuttajina uusia sijaisia, joilla on alan koulutus. Ja taustalla on Siun soten oma rekrytoinnin luoma laaja sijaisammattilaisten joukko, jota nämä uudet kasvot vahvistavat.

Olemme iloisia, että saamme koko maakunnan sijaiset näin nopeassa tahdissa uuteen toimintamalliin. Siun sote on tukenut käyntiinlähtöä hyvällä esimiestyöllä ja aktiivisella Facebook-viestinnällä. Aina nousee alussa kysymyksiä esimerkiksi palkkatasoista, mutta ne on selvennetty nopeasti. Avoin tiedon jakaminen on hyvää johtamista, Jaana Jantola kiittelee.

Ajankohtaista

Oiva vahvistus.